Jak powinna wyglądać nowoczesna galeria handlowa?

Nowoczesne obiekty handlowo-usługowe powstają dzisiaj w zasadzie w każdym większym mieście Polski. Fenomen tak zwanych galerii handlowych – bo o nich mowa – pojawił się w kraju oczywiście dopiero po roku tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym dziewiątym, dlatego tym większe powinno być zaskoczenie społeczeństwa związane z powyższą branży. Na przestrzeni zaledwie dwóch dekad obiekty handlowo-usługowe zaczęły wyrastać w polskich województwach jak grzyby po deszczu. Czy istotnie jest na nie tak ogromne zainteresowanie? Czym charakteryzują się dzisiaj nowoczesne galerie i jakie punkty odwiedzane są przez konsumentów najczęściej? Odpowiedzi na te pytania z pewnością pozwolą w większym stopniu zrozumieć specyfikę szeroko pojętej gospodarki polskiej oraz rynku związanego z handlem i sprzedażą różnego rodzaju produktów oraz usług. Warto interesować się tego rodzaju zagadnieniami, ponieważ w mniejszym lub większym stopniu wpływają one na nas – czyli na potencjalnych konsumentów – każdego dnia.

Polski handel przed rokiem 1989

Przed rokiem tysiąc dziewięćset osiemdziesiątym dziewiątym o handlu na terenie Polski można powiedzieć niewiele. Przede wszystkim dlatego, że zanik prywatyzacji na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat powojennych spowodował ogromny deficyt jeśli chodzi o rozwój gospodarki czy przemysłu w zakresie powstawania działalności, spółek i różnego rodzaju firm. Do dziś społeczeństwo polskie pamięta wydawane kartki, które potem zamieniano na żywność oraz najbardziej potrzebne produkty, takie jak mydło czy papier toaletowy. Często bywało nawet tak, że liczba wydawanych kartek wielokrotnie przewyższała liczbę oferowanych produktów. Kolejki ciągnące się w nieskończoność stały się wyznacznikiem PRL-u, ponieważ nierzadko zakup produktu trwał kilkanaście godzin. Wszystko zmieniło się oczywiście wtedy, gdy Polska przestała być krajem komunistycznym. Należy jednocześnie zdawać sobie sprawę z tego, że postęp nie pojawił się od razu. Jak zatem handel rozwijał się na przestrzeni ostatnich dwóch dekad?

Rozwój galerii handlowych na przestrzeni lat

W ciągu ostatnich dwudziestu lat polskie galerie rozwijały się wprost fenomenalnie. Przede wszystkim w większych miastach takich jak Poznań, Warszawa, Wrocław czy Gdańsk. Ale nie tylko, ponieważ coraz częściej także mniejsze miasta zaczynają inwestować w obiekty handlowo-usługowe, które przyciągają klientów kuszącymi ofertami towarów oraz produktów. Warto mieć świadomość tego, że wybudowanie obiektu handlowego nie trwa kilku miesięcy. Inwestycja wymaga bowiem podjęcia wielu kroków, z którymi wiąże się między innymi znalezienie działki, zdobycie pozwolenia na budowę czy wynajęcie odpowiedniej firmy budowlanej. Zazwyczaj w tym ostatnim przypadku firma deweloperska realizująca inwestycję ogłasza przetarg, by najlepsza firma została wybrana właśnie taką drogą. Po zakończeniu budowy należy jeszcze sprawdzić, czy obiekt spełnia wszystkie niezbędne normy. Dopiero wtedy można wyznaczyć datę otwarcia obiektu. Dziś nowoczesne galerie handlowe charakteryzują się ogromną nowoczesnością oraz innowacyjnością. Oryginalne fasady oraz elewacje i zaprojektowane wnętrza przyciągają wielu klientów każdego dnia.

Punkty handlowe czy punkty usługowe

W galeriach handlowych możemy znaleźć zarówno punkty handlowe, jak i punkty usługowe. W zależności od danej galerii powierzchnia takich obiektów może być mniej lub bardziej zrównoważona. Zazwyczaj liczbowo znajdziemy w obiekcie handlowym więcej sklepów, w których możemy nabyć różnorodne produkty. Mowa w tym przypadku nie tylko o sklepach oferujących buty, ubrania czy inne dodatki dotyczące stroju, ale także o sklepach spożywczych, które nierzadko zajmują dużo powierzchni lub też o sklepach z artykułami gospodarstwa domowego czy z nowoczesną elektroniką i innymi sprzętami tego typu. Jeśli chodzi o punkty usługowe zazwyczaj powierzchnie w galerii handlowej wynajmują różnego rodzaju banki, sieci telefoniczne czy kina i kręgielnie. Wydaje się, że powierzchnie tego typu są dla takich działalności szczególnie atrakcyjne, ponieważ codziennie do centrum handlowego przybywa wiele osób gotowych skorzystać z potencjalnych usług każdej z nich.

mastermTereny zielone w okolicy galerii handlowej

Firmy deweloperskie bardzo dokładnie wybierają przyszłą lokalizację potencjalnej galerii handlowej. Odchodzi się od takich lokalizacji, które związane są z ścisłym centrum miasta. Przede wszystkim dlatego, że każdemu konsumentowi alezy na szybkim dojeździe do wybranej galerii. Centrum handlowe położone w sercu miasta kojarzy się raczej z korkami, aniżeli z szybkimi drogami dojazdowymi czy łatwością zaparkowania. Nie oznacza to oczywiście, że takie obiekty handlowe w samym centrum miasta nie powstają. Wydaje się jednak, że tendencja wśród deweloperów sprowadza się ku obrzeżom miasta. Bardzo ważne są także tereny zielone zlokalizowane dookoła nowo wybudowanej galerii. W cenie są place zabaw oraz punkty, w których pod opieką specjalnie zatrudnionych do tego osób można pozostawić swoje dzieci i zrobić zakupy. Na dworze wokół galerii można zlokalizować także parki zabaw, parki linowe czy inne obiekty tego typu.

Jeśli chodzi o handlowe lokale, Poznań jest przykładem miejsca, w którym powstaje wiele obiektów tego typu. Warto zaznaczyć, że na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat charakterystyka budynków handlowo-usługowych znacznie się zmieniała. Począwszy od rok tysiąc dziewięćset osiemdziesiątego dziewiątego, kiedy sytuacja polityczna, gospodarcza i społeczna zaczęła się w Polsce zmieniać. Razem ze zmianami pojawił się zatem rozwój związany z powstawaniem różnego rodzaju firm oferujących konsumentom określone usługi i produkty. Te najłatwiej można dzisiaj znaleźć udając się nigdzie indziej, jak do wielkiego, nowoczesnego centrum handlowego. Innowacyjna galeria handlowa to jednak nie tylko punkty handlowe czy usługowe, ale także miejsca rozrywki i rozległe tereny zielone. Dzięki nim spędzanie czasu w galerii handlowej to dziś jeden z najpopularniejszych sposobów spędzania wolnego czasu.